Kontakta oss

Ekonomi

Scandinavian Health Innovations vände hela koncernen till vinst – nu expanderar succébolaget

Uppladdad för

den

Scandinavian health innovations

Scandinavian Health Innovations AB har som främsta vision att få fler människor att förbättra livskvaliteten genom att välja naturliga och ekologiska produkter inom kost och hudvård. Den primära marknaden, naturlig och ekologisk hudvård, växte med över 26% under 2018. Scandinavian Health Innovations har uppvisat tillväxt varje kvartal under 2019, det bästa med cirka 71 procent, vilket tillsammans med kraftigt minskade kostnader bekräftar att bolaget har en mycket ljus framtid att se fram emot. Nuvarande innehav består av dotterbolagen Dr Sannas Sweden, Natural Shop Europe, Organic Inspirations och Youngevity.

Scandinavian Health Innovations är en venture builder som utvecklar och investerar i innovativa varumärken som riktar sig till hälsomedvetna konsumenter. Målsättningen är 1-2 nyförvärv per år, vilket gör investeringen till en bra riskspridning. Sedan februari 2018 är bolaget noterat på Nordic SME under kortnamnet SHI MTF.

Sista kvartalet år 2019 vändes hela koncernen till vinst, vilket är en början på en framtid där aktieägare kan förvänta sig en ännu snabbare tillväxt. Nettoomsättningen på 9 413 TKR är en ökning med cirka 44 procent jämfört med 2018. Dessutom genomförde Scandinavian Health Innovations sitt första förvärv och är sedan 7 januari huvudägare i Organic Inspirations, som utvecklar tekniska plattformar i syfte att få fler att välja naturligt, ekologiskt och hållbart.

Täta produktlanseringar, nyförvärv och expansiv tillväxtstrategi online

– Jag anser att detta är den mest intressanta tiden sedan start att vara aktieägare i Scandinavian Health Innovations. 13 produkter är under utveckling, varav 10 planeras att lanseras i år, jämfört mot 4 förra året. Synergierna mellan dotterbolagen gör oss mer kostnadseffektiva och efterfrågan ökar vid varje ny produktlansering, säger Daniel Ehdin, VD på Scandinavian Health Innovations.

Målsättningen är att genom nyförvärv och en kraftfull och tydlig tillväxtstrategi online hålla en hög expansionstakt i Sverige och utomlands. Scandinavian Health Innovations arbetar utefter flera interna nyckeltal som historiskt visat en tydlig positiv effekt på dotterbolagens omsättning och resultat. Det nyckeltal som haft störst effekt är antalet produktlanseringar. Dotterbolagen har uppvisat både ökad omsättning och ett ökat antal nya kunder vid varje lansering som genomfördes under 2019. Samtliga produkter är egenutvecklade av bl.a. en läkare och en immunolog och kundernas omdömen på internet är mycket bra.

Dr Sannas har eget expertteam och är ett av Sveriges snabbast växande ekologiska hudvårdsföretag

-Vi jobbar ständigt med att förbättra kvaliteten på våra produkter för att tillföra både huden och naturen mer näring. Våra produkter kommer naturens kretslopp till godo och förgiftar inte kroppen. Det optimala är att hudvårdsprodukter ska vara ätbara eftersom de ändå går innanför huden. Vår tillväxt styrs av ökad kunskap hos kunderna och är därmed starkt konsumentdriven, säger Daniel Ehdin.

Syftet med samtliga dotterbolag är att få människor att må bättre och göra det enklare att leva ett hållbart och hälsosamt liv där drivkraften hämtas från naturen. Dr Sannas erbjuder 100 % växtbaserade produkter inom hudvård och kost. Produkterna är framtagna i Dr Sannas eget laboratorium av ett expertteam, bestående av bland andra en doktor i immunologi och en hudläkare. Kunderna uppskattar i synnerhet produkternas uppenbara effekt och den behagliga känslan på huden. Produkterna säljs online och bolaget är idag ett av de snabbast växande naturliga och ekologiska hudvårdsföretagen i Sverige.

Youngevity förväntas ge ut upp till 20 produkter 2020 och marknadspositionera sig snabbt

Även Natural Shop erbjuder noga utvalda produkter inom hälsa, hudvård och kost online medan Youngevity – som lanseras kvartal 3 eller 4 i år – utvecklar högklassiga naturliga & ekologiska produkter inom kost och kosttillskott. Varumärket togs fram under 2019 och beräknas, tack vare fördelaktiga synergieffekter, att på kort tid efter lanseringen ta en bra position på marknaden. Målsättningen är att lansera 6–20 produkter under hösten 2020 och 6–8 produkter per år under 2021 och 2022.

Organic Inspirations lansering av Ekoappen 2.0 – med stora möjligheter att öka tillväxten och förstärka varumärket

-TilI våren lanserar Organic Inspirations den tekniska plattformen Ekoappen 2.0, riktad till hälsomedvetna människor. Vi ser fram emot ett spännande år fullt av nyheter tillsammans med våra delägare och kunder, säger Ninnie Wikström VD på Organic Inspirations.

Organic Inspirations VD siktar på att redan under andra halvåret 2020 vända bolaget till vinst. Med lanserandet av Ekoappen kommer du som aktieägare definitivt förstå möjligheterna med Scandinavian Health Innovations. Ekoappen har stort potential att kraftigt öka tillväxten och varumärkeskännedomen bland hälsointresserade i Sverige.

För att läsa mer om Scandinavian Health Innovations och investera i en framtid fylld av ekologiska framsteg inom kost och hudvård är du välkommen att läsa mer på www.scandinavianhealthinnovations.se

Kommentera

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Populärt

Copyright © 2021 Nyhetsreportage.se